Familien Ekstrands opskrift på en hurtig kælketur til Oslo

Med en god planlægning kan man for et beskedent beløb komme på en étdags kælketur med børnene ved Holmenkollen i Oslo.

Opskriften er:

1. Bestil en sviptur med DFDS til Oslo. Daglig afgang kl. 16.30. Det kan gøres her: www.dfdsseaways.dk/minicruise/til-oslo
    • Forkæl børnene med en oplevelsespakke til 100 DKK eller en tur i svømmebassinet til 25 DKK.
    • Husk at bestille morgenmad, 139 DKK/voksen, børn spiser morgenmad til halv pris.
  2. Køb 24 timers transport til én zone, 90 NOK for voksne og 45 NOK for børn og pensionister over 67. Det kan du gøre på forhånd her: www.ruter.no/kjop-billett/ruterbillett-app
  3. Næste dag i Oslo: Tag bus 60 fra DFDS terminalen på Vippetangkaia i Oslo til T-banen på Jernbanetorget.
  4. Tag T-bane Linie 1 til Frognerseteren. Der afgår tog hvert kvarter og turen tager ca. 40 minutter.
  5. Lej en kælk med styrthjelm hos: www.akeforeningen.no for hhv. 50/100/130 NOK for barne/voksen/familekælk. Husk kontanter, da akeforeningen ikke tager kreditkort. Eller lej kælkene ved www.skiservice.no Her tager de kreditkort, men de har skruet priserne lidt anderledes sammen. Til gengæld tilbyder Skiservice, mod ekstrabetaling på 25 NOK, at hente kælkene ved slutpunktet.
  6. Kælk de 2,1 km fra kælkeudlejningen og ned til Midtstuen og tag T-banen op til Frognerseteren igen. Man kan nå tre ture, hvis man ikke sløser med tiden.
  7. Aflever kælkene og tag T-banen retur fra Frognerseteren kl 14:45 til Jernbanetorget og derfra bus 60 til DFDS terminalen på Vippetangkaia, hvor du skal være kl. 16.
  8. Nu er der tid til at slappe af på et af DFDS’ skibe, der bringer dig bekvemt fra Oslo til København.

Man kan selvfølgelig foretage sig meget andet i Oslo, fx en tur til museerne med Kontiki, Fram eller Vikingeskibsmuseet med Oseberg og Gokstad skibene.
Tag bus 60 fra Vippetangkaia til Jernbanetorget og derfra bus 30 til Bygdøynes, en tur på ca. 40 minutter. Om sommeren er der færge fra Rådhuset.

Et godt sted at starte er: www.visitoslo.com/no/oslo/apps

NB: Sporvejene i Oslo er gratis for børn i weekenden, når de er sammen med en voksen.

God fornøjelse.

Hilsen Familien Ekstrand

13 replies
  1. Desiree Asgreen
    Desiree Asgreen siger:

Man kan også gå til og fra Nationalteatret Station fra skibet istedet for at tage bussen

Vi har kunne nå at tage 4 ture på Korketrekkeren, men har altid gået frem og tilbage

2. Christina
    Christina siger:

Tusind tak for en god opskrift.
    Jeg og børnene (6 og 7)var afsted og ville til Holmenkollen men måtte tage taxi til t banen da vi ikke kunne finde ud af hvilken bus til centrum fra DFDS. Vi kunne ikke finde ud af billetsystem da den ikke ville udstede billet no 2 til barn. Og brugte megen spildtid der. Tog toget, og gik og gik op ad en bakke. Børnene blev trætte og gav op til at komme helt op. Vi gik ind på et hotel og købte tre sodavand 150.-. Puh. For trætte og mistet lysten tog vi en taxi derfra igen til færgen 400.- nok .
    Vi kunne godt ha brug for en vejledning. Info på færgen kunne kun sige t banen, men ellers ikke hjælp .
    God færge hygge, men et stort skår på glæden ikke at kunne give børnene en ski tur for første gang.

3. Peter
    Peter siger:

Vi har lige været 3 voksne og 4 børn (8-10 år) afsted på netop denne tur d. 17/2 til d. 19/2. Vi gik fra båden til Nationalteateret Station(ca. 20-30 min.), og så videre med toget op til endestationen Frognerseteren(ca. 40 min.).

Desværre viste vejret fra sin dårlige side. Der havde kun været lidt sne, og da vi var der, var temperaturen 1-3 grader. Korketrekkeren var derfor blevet til en is-bane, som var alt for farlig at kælke på, og børnene måtte derfor gå det meste af vejen ned. Vi nåede derfor kun en enkelt tur ned af Korketrekkeren… men selv det var også en god natur-oplevelse for børnene, og de snakker fortsat om hvor “vildt” det var. Ulempen er dog, at de blev noget forskrækkede over det alpine, så vi får nok svært ved at lokke dem med på en “rigtig” ski-ferie (som de aldrig har været med på).

4. Henrik
    Henrik siger:

Laver de kunstsne på banen og er der nogle der ved hvorlænge den er åben til fx marts/april?

5. Anne
    Anne siger:

Hvor gamle bør børn cirka være førend det er forsvarligt at tage dem med ned af Korketrekkeren? Turen lyder noget vild… Men tak til familien Ekstrand for en god beskrivelse af, hvordan man når mest muligt på Korketrekkeren med den begrænsede tid, der er til rådighed, når man er på et minicruise.

6. Marie Ekstrand
    Marie Ekstrand siger:

Hej Anne.

Vores børn er i alderen 1-12 år. 1 og 4 år valgte at blive på de små bakker omkring kælk-udlejningen. Fra 5 år har de kørt med en voksen og 7 år kører de selv. Vi var selv af sted weekenden den 17-19 februar i år.

Det er rigtigt at der ikke var meget sne. En lokal ældre herre fortalte, at det har været det mest snefattige år, så længe han kunne huske. Det tog dog ikke lysten fra vores børn, der alle nåede de 3 turer 🙂

Vi spurgte om der var tidspunkter der var bedre end andre, for at være mere sikker på sne, men det bedste råd var at holde øje med vejrudsigten! 😉

• Katrine Feldvoss
      Katrine Feldvoss siger:

Hej Marie, Tak for en skøn “opskrift” på svip-kælketur til Oslo. Min mand, min datter på 4 et halvt og jeg overvejer turen, og tænker at vi voksne kan få en solo tur ned af korketrekkeren mens den anden bliver sammen med den 4 årige på bakkerne ved kælkeudlejningen. Men er de små bakker mon sjov nok til flere timers leg i sneen? Et alternativ kunne være de bakker der passer til mindre børn som ligger længere nede i Oslo – men hvis jeres erfaring er at en 4 årig har masser af sjov oppe ved Frognerseteren, så foretækker vi voksne at komme derop og nyde udsigten. Håber du har tid til endnu engang at øse af expert-erfaringerne! Mange tak 🙂

• Stephanie Fox
        Stephanie Fox siger:

Hej Katrine
        Tak for din kommentar. Jeg tillader mig at svare på dit spørgsmål, da vi også kender området ved Korketrekkeren ret godt. Alt efter hvor mange timer I har i Oslo, så synes jeg, at I skal følge op på ideen om at tage derop. Selve Korketrekkeren har mange sving og det kan gå stærkt, men jeg kan sagtens anbefale jer at leje en dobbelt-kælk, så I kan tage turen sammen med jeres datter. Her kan hun sidde forrest, mens en af jer voksne styrer farten med fødderne. På den måde bestemmer I helt selv, hvor hurtigt det skal gå, og turen bliver en sjov oplevelse for alle.
        Hvis I render træt i Korketrekkeren, findes der et utal af kælkebakker i nærheden. Korketrekkeren ender ved Midtstulia (Holmenkollen) og her findes bl.a. en isbane, ved den gamle skihop-bakke på Midtstuen, som børn også kan kælke ved. Her er det også oplagt med et besøg ved skimuseet på Holmenkollen, eller en pause i sneen med vafler og varm kakao.
        Rigtig god tur.
        Venlig hilsen Stine//DFDS

7. Marie Ekstrand
    Marie Ekstrand siger:

Hej Henrik.

Jeg er ret overbevist om at de ikke laver kunstsne. Om det er muligt at kælke til april afhænger derfor at vejret…..

8. Alex
    Alex siger:

Vi nåede 7 turer men kom også ned til færgen kl 16,15 præcis.
    Kunne godt betale med visa kort.
    Det er derfor vi plejer at tage denne tur..

9. Stina Andersen
    Stina Andersen siger:

Hej 🙂
    Vil det være forsvarligt at køre sammen med min søn, som bliver 3 år 1/3?